Praktijk Authentiek

Corine Speelziek, individuele therapie, relatietherapie en kindertherapie Deventer

Ben je jezelf niet? Zit je niet goed in je vel? Ben je voortdurend gespannen?

Herken je dit?

Je zegt ja tegen een opdracht terwijl je dat eigenlijk niet wil.
Je gaat toch naar die verjaardag terwijl je weet dat je er met een rotgevoel vandaan komt.
Je hebt gevoelens van waardeloosheid, of het is nooit goed genoeg, wat je ook doet.
Je doet zo hard je best, maar hebt het gevoel dat het nooit goed genoeg is.
Je hebt het gevoel met de rug tegen de muur te staan, je zit vast.

Tegemoet komen aan verwachtingen
Mensen zijn altijd op zoek naar liefde, aandacht en waardering. Om niet afgewezen te worden doe je vaak dingen die niet overeenstemmen met je eigen wensen en behoeften. Vaak ben je je niet eens bewust dat je dit doet, het zijn ingesleten patronen. Maar hierdoor raak je steeds meer verwijderd van jezelf. Dit kan tot uiting komen in stress, burn out, niet lekker in je vel zitten, spanning en stress. Je kunt lichamelijke klachten ontwikkelen en wordt de hele dag beheerst door een vaag gevoel van onbehagen. Vaak kan je de vinger er niet eens op leggen.

Je durft jezelf misschien niet te zijn of te laten zien uit angst dat je wordt afgekeurd. En vaak keur je jezelf ook af. En dan is het wel zo veilig om je aan oude patronen vast te houden. Zo wordt je in ieder geval niet afgewezen. Soms ligt de oorzaak in gebeurtenissen uit het verleden, maar dit hoeft helemaal niet. Je raakt steeds meer verwijderd van je eigen behoeften, wensen en verlangens. Dit zorgt voor allerlei klachten. Je raakt zo steeds verder verwijderd van jezelf en je voelt je niet gezond. Misschien weet je ook niet eens meer wat je wilt, wat je wensen en behoeften zijn. Je kent jezelf niet meer. Je zit als het ware gevangen in een persoon die zichzelf niet is, je draagt een masker.

Therapie kan je helpen
In therapie leer je zicht te krijgen op je drijfveren, je angsten en je manier van reageren.
Verdriet kan worden verwerkt Je leert inzicht te krijgen op wensen en behoeften die bij jou passen
Je krijgt inzicht in je gedag en leert te herkennen wanneer je je aanpast
Je leert keuzen te maken die bij je passen en je durft verantwoordelijkheid te nemen voor je leven zonder afhankelijk te zijn van het oordeel of mening van anderen
Je leert gedrag te veranderen Je leert jezelf te kennen, accepteren en waarderen.
Je leert van jezelf te houden om wie je bent en dat levert een gevoel van vrijheid en geluk op.

Voorbeelden van hulpvragen

  • Ik ben altijd bang en onzeker
    In nieuwe situaties en kan niet laten zien wat ik in me heb.
    Ieder mens is wel eens onzeker, maar soms wordt je zo gebokkeerd door je gedachten over jezelf of wat je denkt dat anderen van je vinden dat je als het ware gevangen komt te zitten in jezelf. Je wordt beheerst door onbewuste of bewuste angsten.
  • Ik zie het niet meer zitten
    Ik heb een partner met een psychiatrische ziekte, ik voel me verantwoordelijk voor hem, maar ik word zelf leeggezogen. Er is geen tijd voor mezelf, mijn omgeving is mijn verhalen zat, ik kan geen eigen leven opbouwen. Ik weet niet of ik het vol houd. Mijn energie is op, ik ben mezelf kwijtgeraakt.
  • Ik loop vast op mijn werk, ik heb met iedereen conflicten
    Door de snelle verandercultuur in het bedrijfsleven en de economische recessie worden er meer eisen aan werknemers gesteld. Er moet harder worden gewerkt, men moet meer doen in minder tijd, men moet de ontwikkelingen op het vakgebied bijhouden. Soms is het moeilijk om te blijven voldoen aan al deze eisen. Als je ook nog wilt voldoen aan de eisen en de verantwoordelijkheid binnen je gezin, kan dit teveel worden.
  • Ik ben doodmoe en kan me moeilijk concentreren, zonder lichamelijke oorzaak.
    Hierdoor stap ik iedere dag met een zwaar gevoel uit bed, ik doe niets leuks meer en ben geen gezellige parnter en moeder. Op mijn werk maak ik veel fouten, waardoor ik ook heel onzeker word.
  • Ik ben bang, eenzaam, verdrietig, ik voel me alleen
    Dit heeft te maken met mijn verleden waar niemand van weet, er zijn dingen gebeurd waarvoor ik me schaam. Ik voel me schuldig. Ik wil er ook liefst niet aan denken maar op de meest onverwachte momenten voel ik me intens verdrietig worden. Dan weet ik me geen raad.
  • Mijn relaties mislukken / ik heb moeite met het aangaan van relaties.
    Ik begrijp niet zo goed hoe dit komt, ik doe zo mijn best. Ik vind het ook wel heel bedreigend om iemand zo dichtbij te laten komen. Alle relaties lopen uit op veel ruzies en conflicten.
  • Ik voel me gestressed, wat nu? Ik heb een burn-out wat nu?
    Ik ben altijd zo hard aan het werk, ik ben bijna nooit bij mijn gezin. Ik heb veel bevestiging nodig van andere mensen. Ik heb het gevoel dat ik het nooit goed genoeg doe, en dat ik nooit goed genoeg ben. Ik heb mezelf over de kop gewerkt en heb nu een burn-out. Nu heb ik helemaal het gevoel waardeloos te zijn.
  • Ik voel me eenzaam binnen mijn relatie
    Sinds er kinderen zijn gaat alle aandacht van haar naar de kinderen, waar is nog plek voor mij? We begrijpen elkaar ook niet meer, het lijkt wel of we steeds meer uit elkaar groeien. Het is dat we kinderen hebben, maar af en toe denk ik wel aan scheiding. Of moet ik in relatietherapie?
  • Ik heb steeds last van sombere buien/depressies
    Ik voel me leeg, heb geen eetlust, ik vind niets meer leuk en kan nergens van genieten, alles is zwart, het liefst slaap ik alleen maar. Soms denk ik wel eens aan zelfmoord. Ik bied therapie aan vanuit een christelijke visie. Dit maakt de therapie inhoudelijk niet anders, ook mensen die geen christelijke levensovertuiging hebben zijn van harte welkom.